onsdag 2 april 2008

Så svårt

Egentligen är vi människor fascinerande varelser. Fast vi har kommit så långt i vår utveckling så är vi på många sätt kvar på grottstadiet. En sån enkel sak som att kommunicera med varandra är för många ett långt mer komplicerat kapitel än abstrakt matematik.

Varför ha vi så svårt att säga till andra personer vad vi känner?

I min värld förtjänar alla individer att mötas med respekt, medkänsla, empati och rak, ärlig kommunikation. Ingen relation vare sig det är vänskap eller kärlek är garanterat att hålla under lång tid. Det enda som vi kan göra är att ge den det värde den förtjänar genom att investera i den. För mig innebär att investera i en relation att båda parter kommunicerar med varandra öppna och rakt. Detta är något som jag tycker att man förtjänar som människa.

Det märkliga är att vi kan ha sex med en person men inte prata med den samma. Många skulle kunna sägas vara rädda för sin partner. Jag vet själv. En gång var jag i den sitsen.

Idag strävar jag hela tiden efter att investera i mina relationer. Vare sig det är en barndomskamrat eller någon jag just träffat. Möter jag den personen med empati, förståelse och öppen kommunikation så ökar jag förhoppningsvis chanserna att den gör detsamma med mig.

Inga kommentarer: