söndag 6 april 2008

Söndag


Jag blickar ut över ett regntungt oslo. Människor kämpar i blåsten under paraplyer och kryssar mellan vattenpölar. En melankolisk stämning har sänkt sig från gårdagens löfte om vår och sol.
Ångorna från kaffe slår mot mitt ansikte. Denna kopp av stillhet och eftertanke är den oas där jag finner insikt.

Vädret påverkar mig, min sinnestämning. Jag vill resa bort någonstans och starta på nytt. Utplåna det förgångna. Eller är det egentligen en dröm om att utplåna minnen? Skulle jag i så fall utplåna den jag är?

Fast sedan minns jag att söndagar alltid är melankoliska, en dag för djupa tankar att komma och sedan vandra vidare. Så har det varit så länge jag kan minnas. Livet blir seriösare på denna veckans sista dag.
Jag beställer mer kaffe och tänker att seriöst tänkande kräver nybryggt koffein.

1 kommentar:

Ass sa...

Söndagar framkallar ångest... Antingen så är det ångest över vad du gjorde kvällen innan, ångest över vad du ska göra dagen efter, eller bara ångest över vad du har gjort med ditt liv som kommer bara för att du har tid att tänka på söndagar...